Planer för nytt Badhus i Danderyd

Av: Hans-Åke, 2026-06-20

Christian Ljungdahl's (C) Farhågor kring planerna på ett nytt Badhus i Danderyd

Mörby badet och infartsparkeringen
Mörby badet och infartsparkeringen

 

Den 13.e juni skrev Cristian Ljungdahl på Danderyds Debatt om sina farhågor kring majoritetens förslag på ett nytt Badhus i Danderyd.

Dagen efter tog jag upp tråden och anförde följande:

Bra Christian att du tar upp det här, jag håller med om det mesta. Det här bör vara mycket tydligt inför valet. Jag ser det som taktik, från M-F-Kd-S. Man försöker få ett klartecken för att påbörja en utredning före valet. En utredning som bara visar på ungefärliga kostnader. Sen har man fyra år på sig att klubba igenom projektet utan att väljarna har möjlighet att påverka.
Att ett nytt badhus behövs, verkar alla vara överens om. Och det har man varit länge.
Men 550 miljoner? Och varför skall det ligga just där? Det finns obebyggd mark på andra ställen i kommunen. Vid Danderyds Gymnasium till exempel, det finns fler.
Det som jag verkligen reagerar emot är kostnaden. Nu har man bara börjat prata pengar, 550 miljoner kronor. Det är mycket pengar, väldigt mycket pengar för en kommun som omsätter kring det dubbla på ett år. Att kommunen haft svårt att hantera pengar förut vet vi, är det bättre nu? Jag minns hur vi i kommunrevisionen chockades efter valet 2018.
Kommer summan att stanna vid 550 miljoner? Svaret är NEJ.
Forskning inom projektstyrning, bland annat från Bent Flyvbjerg, visar att kostnadsöverskridanden är mer regel än undantag i stora infrastruktur- och byggprojekt.
Med vad han funnit så kan det mycket väl stanna på 660-770 miljoner.
I många svenska organisationer används därför en reserv (riskpåslag) på 10–20 % redan från början. För mycket komplexa projekt kan reserverna vara betydligt större. Finns sådana reserver i de 550 miljonerna?
Nu finns det fler partier i Danderyd, skulle vara intressant att veta var de står.

Direkt länk: vendocomp.com/planer-for-nytt-badhus-i-danderyd